Marketing online: wskazówki i porady
Biznes

Marketing online: wskazówki i porady

Marketing online obejmuje wszystkie środki i instrumenty, które pomagają pozycjonować markę, firmę lub ofertę na rynku cyfrowym i sprzedawać je przez Internet. Samo odwiedzanie strony internetowej nie powinno być głównym celem strategii marketingowej. Ostatecznie decydującym czynnikiem jest sprzedaż lub konwersja, a nie wizyta. 

Podstawowe wskaźniki marketingu online

W zależności od modelu biznesowego i strategii wskaźniki marketingu internetowego muszą być różnie ważone. Można je podzielić na pierwotne lub twarde oraz wtórne albo miękkie.

Pierwotne wskaźniki są bezpośrednio związane z ostatecznymi celami w postaci konwersji lub transakcji, sprzedaży i zysków. Są to kluczowe i najważniejsze wskaźniki, za pomocą których należy mierzyć kampanie marketingowe online. Obejmują:

  • Liczba konwersji (transakcji), takie jak sprzedaż, kontakty e-mail, pobieranie plików PDF lub inne kontakty do potencjalnych klientów.
  • Współczynnik konwersji: określa jakość ruchu lub użyteczność strony internetowej/
  • CPA/CPO/CPL: koszt pozyskania, koszt zamówienia, koszt potencjalnej sprzedaży.
  • ROI: zwrot z inwestycji. Opisuje stosunek zysku do włożonego kapitału.
  • ROAS: zwrot z wydatków na reklamę. Określa związek między wykorzystanym budżetem marketingowym a wynikami sprzedaży.

Z kolei wtórne wskaźniki marketingu online obejmują:

  • Współczynnik odrzuceń,
  • Wyświetlenia strony,
  • Czas pobytu,
  • Liczba wyszukiwanych haseł i domen związanych z Twoją marką,
  • Unikalne wizyty,
  • Świadomość mediów społecznościowych,
  • Liczba słów kluczowych generujących ruch,
  • Wskaźnik powracających gości,
  • Liczba subskrybentów kanału i newslettera.

Marketing online: wskazówki i porady

Zoptymalizuj czas ładowania strony

Wielu właścicieli stron wciąż zaniedbuje optymalizację czasu ładowania, choć staje się to coraz ważniejsze. Jeśli użytkownicy muszą długo czekać, prawdopodobnie więcej do Ciebie nie wrócą. Google również negatywnie ocenia powolne strony. 

Upewnij się, że masz wydajny serwer. Unikaj niepotrzebnego kodu. Kompresuj pliki HTML, CSS, JavaScript i graficzne. Dostępne są liczne narzędzia, które pomagają w analizie i optymalizacji.

Użyj strony 404 jako narzędzia marketingowego

Większość stron 404 jest po prostu nudna i nie oferuje żadnej wartości dodanej. Wskazują tylko użytkownikowi, że dana strona nie istnieje. To, co powinno się na niej znaleźć, zależy od rodzaju prowadzonej witryny. Jeśli jest to blog, możesz na przykład prezentować najwyżej oceniane lub najczęściej czytane posty. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz zaoferować popularne produkty. Jak widzisz, strona 404 to ciekawy, niezagospodarowany element online marketing.

Publikuj ciekawe posty na Facebooku

Zastanów się, czy Twoi fani naprawdę interesują się publikowanymi postami? Czy rzeczywiście chcą je czytać? Pamiętaj, by publikować ciekawe posty. Zawsze dołączaj do nich zdjęcia. Taki post przyciąga wzrok użytkowników. Tekst powinien być krótki. Wtedy czytelnik nie będzie musiał klikać przycisku “Pokaż więcej”, aby przeczytać cały post.

Marketing online: wskazówki i porady

Zadbaj o tytuł strony i metaopis

Fakt, że tytuł strony i metaopis są (prawie) niewidoczne na stronie, łatwo prowadzi do zaniedbania. Warto jednak włożyć w nie więcej czasu i wysiłku. Zadbaj o link podstrony. Wtedy możesz zwiększyć liczbę kliknięć. Przygotuj tytuły i opisy do każdej podstrony.